+31 (0)20 3 166 166

Column: Kleur bekennen

22 maart 2018

Als een bedrijf ‘rode cijfers publiceert’ begrijpt iedereen dat het bedrijf daarmee verlies aangeeft en de informatie niet letterlijk in de kleur rood heeft afgedrukt.

Maar bedrijven doen er beter aan om zwarte inkt te gebruiken, zo blijkt uit recent onderzoek. Want als potentiële verliezen in de kleur rood staan, blijkt de bereidheid van beleggers om risico’s te nemen te dalen met ongeveer een kwart.
In China daarentegen is de kleur rood een symbool van geluk. Daarom worden beurswinsten daar steevast in het rood gepubliceerd en dalingen in het groen….

BT-Makelaars-Bedrijfsmakelaars-Haarlemmermeer-Schiphol-rijk-Column-Kleur-bekennen-okt-2017

Het is van oudsher bekend dat kleuren, zodra ze op ons netvlies belanden, automatisch biologische processen in ons lichaam in gang zetten. Vooral rood heeft een invloed op ons hormoonstelsel.
Rood is een warme kleur die voor energie, mannelijkheid en fysieke moed staat, al lokt ze vaak ook opstandigheid en spanning uit. Een kleur die meer dan enige andere verwijst naar seks, macht, passie en gevaar. Het is geen toeval dat we stoppen voor het rode licht. Het wijst ons immers op gevaar. De kracht van rood is pas echt duidelijk als je ziet wat een rode lap stof bij een stier kan teweegbrengen.
Of bij agenten, want laatst hoorde ik een kleurenpsychologe op de radio vertellen dat bestuurders van rode auto’s vaker een bekeuring krijgen……..

Kleur is een universele taal en kan daarom door iedereen gebruikt worden. Het is uitstekend geschikt als een middel om een boodschap te communiceren. Want achter iedere kleur schuilt een emotie en een boodschap. Als u een kleur draagt dan straalt dit een boodschap uit naar de buitenwereld. Die kleur communiceert hoe u zich voelt.
Maar niet alleen is de kleur belangrijk, ook de positionering van kleur. Alleen al een  verandering van kleur in de combinatie van een pantalon, shirt en het colbert communiceert een andere boodschap. Denk maar aan ‘Casual Friday’.
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde voorkeur, want kleuren zijn erg persoonlijk. De ene verkiest rood, de andere blauw en een derde zweert bij groen. Of geel.

Het is aan te raden om stil te staan bij de keuze van een kleur voor bijvoorbeeld het logo, de huisstijl of de inrichting van een kantoor. Wij hebben dat ook gedaan en heel bewust gekozen voor de kleur geel in ons logo en een kleurig kantoor.

Geel is warmte, vrolijkheid en optimisme. Geel stimuleert en geeft focus. Geel is opvallend, zonnig, fris en alert. En geel vraagt om aandacht. Net als bedrijfshuisvesting.

Marijke Toenbreker

Neem hier contact met ons op.